Årets festival

11-12 april 2019


Smygstart 10 april


med förseminarium


Tema 2019 - Du sköna nya värld?


 

Existentiell Filmfestival Dalarna sätter samtalet om film i fokus – tillsammans vill vi diskutera högaktuella ämnen och allmängiltiga frågor kring människors vardag, existens och livsval.

 

Mänskligheten står inför stora utmaningar. De akuta klimatförändringarna

målar en mörk bild av framtiden. Samtidigt ser vi motstånd mot en annalkande dystopi genom gemensam kamp och ihärdigt framtidshopp. Men vilken blick lyfter vi mot framtiden? Vilka visioner om en hoppfull framtid finns bland våra filmer idag?

 

”Väljer du att hoppas? Eller kapitulerar du inför din förtvivlan?” frågar regissören Paul Schrader oss genom filmen First Reformed, där en desillusionerad präst måste konfrontera såväl nyfunnen klimatångest som sin egen dödlighet. I Shoplifters tvingar utsattheten ihop en grupp människor i en provisorisk familj med tjuvhedern som ledstjärna. Denna ovanliga gemenskap blir en tillflykt för en traumatiserad flicka.

 

Hoppet om en bättre morgondag finner afrikansk-amerikanske Cassius i Sorry to bother you genom sin talang som föreställd vit telefonförsäljare, men hans personliga frihet bekostas av vänner och kollegor. Den norska tonåringen Nishas ljusnande framtid förmörkas då hennes spirande kärlek upptäcks av en konservativ fader. Pressen från omgivningen får honom att skicka sin dotter till ett Pakistan hon aldrig känt i Vad ska folk säga?.

 

Att alla pratar om den nedgångna bruksorten Lafors blir livsviktigt i Amatörer, då byn lägger hela sin framtid i skolungdomarnas händer. En framgångsrik marknadsföringskampanj av orten kan innebära nya jobb, nytt liv och en väg framåt för alla.

 

Tron på den unga människan visar sig också stark i Uppenbarelsen, där påståendet om en gudomlig uppenbarelse hos en ung flicka från en fransk by sår både tvivel och tro. Lycklig som Lazzaro tar oss med till en italiensk bondby där alla räknar med unge Lazzaros ständiga hjälp. Men då Lazzaro

försvinner vänds den lilla världen upp och ner.

 

Den föräldralösa flickan Shula kastas in i en ny värld då hon anklagas för att vara häxa i I am not a witch. Hon tvingas samtidigt in i en ny samhörighet där hon ges makt att döma andra. I Flotten skildras ett socialt experiment om maktrelationer med konstruerade konflikthärdar, där verkligheten krockar med förutfattade meningar om våra samarbetsmöjligheter.

 

Stefan Björnlund, projektledare Existentiell Filmfestival