Om festivalen

Festivalens teman

Varje Existentiell filmfestival har ett tema som löper som en röd tråd genom de filmer som visas och de samtal som förs mellan deltagande publik och inbjudna gäster.

 

  • 2015 - Människans värde och pris
  • 2014 - Lyckligt slut?
  • 2013 - Ingen festival arrangerades
  • 2012 - Det öppna samhället - gränser, konfrontation, anpassning
  • 2011 - Identitet och utsatthet
  • 2010 - Den lyckade människan
  • 2009 - Sammanbrott och förnyelse
  • 2008 - Rädsla
  • 2007 - Främlingskap och framtidstro
  • 2006 - Kärlek, frihet och beroende
  • 2005 - Hämnd och försoning, och de djupa intryck som film kan lämna.
  • 2004 - Mening, ansvar och makt

Välkommen till Falun 6-7 april 2017

 

 

Temat för Existentiell Filmfestival 2017 är "Den du älskar".

 

Festivalen äger rum i Falun 6-7 april 2017. Vi smygstartar redan kl 19.00 onsdagen den 5 april med ett litet förseminarium på temat "Filmmusik – inte bara en känslobärare" med Johnny Wingstedt.

 

Varmt välkomna!

 

DEN DU ÄLSKAR

 

I omvälvande tider av oro och politiskt mörker finner vi ofta styrka och stöd i varandra. Vårt behov av kärlek och förväntan på densamma är ständigt påtagligt och detta förenar oss i vår mänsklighet. Men hur bemöter vi egentligen dem vi sägs älska? Och vad gör kärleken med oss? Årets festivalfilmer berör såväl ärlig strävan efter gemenskap som viljan till att älska fritt, och fritt få ge av sig själv.

 

Den fem systrar starka syskonskaran som möter oss i Mustang tar spjärn mot både tradition och den familj som vill tygla och tvinga in dem i giftermål och lydnad. I The Lobster existerar tvåsamheten som repressiv lag men också som frigörade livsmening, i en framtid där ensamstående inte tillåts och ett uppbrott i relationen leder till existentiellt straff.

 

Relationen mellan avstånd och närhet inom familjer visar sig tydligt i filmer som Min pappa Toni Erdmann och Mommy. I Toni Erdmann ser vi en frånvarande far som genom ytlig komik och löständer försöker nå fram till sin distansierade dotter som är på väg att förlora sig i själlös företagskultur. I Mommy blir knutna nävar och blint ungdomsraseri vad som främmandegör en älskad son inför sin mor, men hoppet visar sig genom en omtänksam granne.

 

Att lämna tryggheten för det okända i hopp om något bättre kräver mod men styrks av en gemensam resa. I Her delar vi Theodore Twomblys vardag, som slutit sin värld inåt efter en hjärtekrossande skilsmässa. En längtan att byta det komplicerade mot det enkla öppnar för en skräddarsydd relation med den artificiella intelligens som styr hans dator. Femårige Jacks lilla värld i Room existerar bokstavligen innanför fyra väggar, tills den dag då dörren som alltid hålls låst tvingas upp och avslöjar en helt ny verklighet.

 

Avslöjanden möter oss även i Stories we tell som gräver upp minnen, både ljuva och smärtsamma. Genom en dotters jakt på sanningen om sin mor möter vi en familj som vävt sina historier kring en livslögn och burit den med sig genom åren. För Lu i Hemkomsten blir mötet med familjen efter år som politisk fånge främmande vid upptäckten av att hustrun inte längre har något som helst minne av honom.

 

Stefan Björnlund, projektledare Existentiell Filmfestival