2019

Filmer 2019

 

Klicka på titel för att se trailer.

 

Sorry to bother you (111 min)

Telefonförsäljaren Cassius Green lär sig ett magiskt knep för att nå framgång på jobbet. Han blir snabbt befordrad och dras med i en girighetsspiral utan slut. Boots Riley har hyllats för sin bestialiska regidebut som bjuder på skarp satir, vanvetting humor och helt obeskrivliga vändningar.

 

Vad ska folk säga (106 min)

Sextonåriga Nisha bor i Oslo och lever ett dubbelliv. Hemma följer hon strikt familjens pakistanska traditioner, men med sina vänner lever hon ett vanligt modernt tonårsliv. När hennes pappa kommer på henne med att ha en pojkvän, skickas hon till Pakistan – ett land där hon aldrig tidigare varit.

 

First Reformed (113 min)

Efter tragiska familjeomständigheter får en före detta präst i armén, Ernst Toller, chansen att börja om på nytt i en kyrka i New York. När Mary tar kontakt med Toller så dras han in i en förrädisk situation som tvingar honom att ta itu med sin bakgrund och  han drivs till ett allt farligare och chockerande beteende. Toller tror att världen är i fara och ger sig ut på ett riskabelt uppdrag som han hoppas ska kunna återställa hans  tro och det syfte som han har längtat efter.

 

Shoplifters (121 min)

Efter en av sina snattningsrundor tillsammans med sin son upptäcker Osamu en övergiven flicka som står och fryser i kylan. De tar hand om henne och släpper in henne i familjen. Trots att de är fattiga och knappt har mat för dagen så har de det ändå ganska bra tillsammans. Ända till en oväntad händelse avslöjar gömda hemligheter och sätter deras sammanhållning på hårda prov...

 

Amatörer (102 min)

Välkommen till Lafors! Ett litet svenskt brukssamhälle i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt! Nu gäller det att sätta Lafors på kartan meddelar kommunchefen och snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut men kommunanställde Musse får en vågad idé; Vi låter skolungdomarna göra filmen – som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande – och gratis...

 

Uppenbarelsen (135 min)

Den välrenommerade journalisten Jacques kontaktas av Vatikanen, som vill att han undersöker sanningshalten i en påstådd gudomlig uppenbarelse. De skickar honom till en liten fransk by, där en ung kvinna säger sig ha mött Jungfru Maria. Jacques träffar bybor som påstår att de sett uppenbarelsen med egna ögon, men också benhårda skeptiker. När han så småningom närmar sig sanningen skakas hans egna övertygelser i grunden.

 

Lycklig som Lazzaro (125 min)

Lazzaro är så god att han ibland misstas för att vara lite korkad. I den lilla itelienska byn Inviolata arbetar han på en tobaksodling där tiden stått stilla. Arbetarna är närmast livegna och allt styrs av den fruktansvärda markisinnan Alfonsina de Luna. När hennes son Tancredi iscensätter sin egen kidnappning, blir Lazarro hans vän och bundsförvant. En dramatisk händelse gör att de kommer ifrån varandra, men för Lazzaro är deras vänskapsband så starkt att han kan resa genom tid och rum för att återförenas med Tancredi.

 

I am not a witch (93 min)

9-åriga Shula anklagas för häxeri och tvingas välja mellan att förvandlas till en get eller att skickas i häxläger. Hon väljer det senare. Walesisk-zambiska Rungano Nyonis extraordinära långfilmsdebut tar sig an såväl zambisk tradition som västerländsk exotifiering med god portion humor och skärpa.

 

Flotten (97 min)

Sommaren 1973 reste sex kvinnor och fem män med en flotte över Atlanten i ett av världshistoriens märkligaste vetenskapsexperiment. Syftet var att studera våld och konflikter men expeditionen blev snabbt omskriven i världspressen som ”sexflotten”. Kapten ombord var svenska Maria Björnstam. Fyrtio år senare återförenas hon med delar av besättningen på en kopia av den ursprungliga flotten för att tillsammans ta reda på vad som egentligen hände under den tre månader långa och livsfarliga resan. De personliga berättelserna och ett unikt arkivmaterial målar upp en oväntad historia om ett experiment där försökskaninerna till slut vände sig mot sin forskare.

 

 

Medverkande 2019

Nedan ser du alla medverkande gäster på festivalen 2019. 

 

Klicka på respektive namn för mer information.

 

Festivalreflektörer

Malena Janson • Filmkritiker, lektor, Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet

 

Gellert Tamas • Journalist, författare, dokumentärfilmare

 

 

Medverkande

Tomas Axelson • Docent religionsvetenskap, lektor, Högskolan Dalarna, verksamhetsledare Interkulturellt utvecklingscentrum Dalarna (IKUD)

 

Lovisa Bergdahl • Fil. dr pedagogik, lektor, Södertörns högskola

 

Joachim Bergenstråhle • Konstnärlig lektor bildproduktion, Högskolan Dalarna

 

Stefan Björnlund • Filmvetare, projektledare Existentiell Filmfestival Dalarna

 

Urban Claesson • Professor historia, inriktning kyrkohistoria, Högskolan Dalarna

 

Martin Flink • Dokumentärfilmare

 

Sofia af Geijerstam • Kommunikationschef, Sigtunastiftelsen

 

Hanna Hodacs • Docent historia, lektor, Högskolan Dalarna

 

Tobias Ingels • Konst- och filmkonsulent, Film i Dalarna

 

Antje Jackelén • Ärkebiskop, Svenska kyrkan

 

Judith Kiros • Kulturskribent, debattör, författare

 

Maria Küchen • Författare, kulturskribent

 

Alf Linderman • Direktor, Sigtunastiftelsen

 

Totte Mattsson • Konstnärlig professor ljud- och musikproduktion, Högskolan Dalarna

 

Stina Oscarson • Dramatiker, regissör, fri skribent

 

Gabriela Pichler • Filmregissör, manusförfattare

 

Hanna Sahlberg • Journalist, utrikeskorrespondent, Sveriges Radio

 

Magnus Sundell • Programproducent, Studieförbundet Bilda

 

Satu Sundström • Projektadministratör, Pedagogiskt Utvecklingscentrum Dalarna, Högskolan Dalarna


Martin Wicklin • Journalist, radioproducent, Sveriges Radio

 

Björn Wiman • Kulturchef, Dagens Nyheter



2019 - Du sköna nya värld?

 

Existentiell Filmfestival Dalarna sätter samtalet om film i fokus – tillsammans vill vi diskutera högaktuella ämnen och allmängiltiga frågor kring människors vardag, existens och livsval.

 

Mänskligheten står inför stora utmaningar. De akuta klimatförändringarna

målar en mörk bild av framtiden. Samtidigt ser vi motstånd mot en annalkande dystopi genom gemensam kamp och ihärdigt framtidshopp. Men vilken blick lyfter vi mot framtiden? Vilka visioner om en hoppfull framtid finns bland våra filmer idag?

 

”Väljer du att hoppas? Eller kapitulerar du inför din förtvivlan?” frågar regissören Paul Schrader oss genom filmen First Reformed, där en desillusionerad präst måste konfrontera såväl nyfunnen klimatångest som sin egen dödlighet. I Shoplifters tvingar utsattheten ihop en grupp människor i en provisorisk familj med tjuvhedern som ledstjärna. Denna ovanliga gemenskap blir en tillflykt för en traumatiserad flicka.

 

Hoppet om en bättre morgondag finner afrikansk-amerikanske Cassius i Sorry to bother you genom sin talang som föreställd vit telefonförsäljare, men hans personliga frihet bekostas av vänner och kollegor. Den norska tonåringen Nishas ljusnande framtid förmörkas då hennes spirande kärlek upptäcks av en konservativ fader. Pressen från omgivningen får honom att skicka sin dotter till ett Pakistan hon aldrig känt i Vad ska folk säga?.

 

Att alla pratar om den nedgångna bruksorten Lafors blir livsviktigt i Amatörer, då byn lägger hela sin framtid i skolungdomarnas händer. En framgångsrik marknadsföringskampanj av orten kan innebära nya jobb, nytt liv och en väg framåt för alla.

 

Tron på den unga människan visar sig också stark i Uppenbarelsen, där påståendet om en gudomlig uppenbarelse hos en ung flicka från en fransk by sår både tvivel och tro. Lycklig som Lazzaro tar oss med till en italiensk bondby där alla räknar med unge Lazzaros ständiga hjälp. Men då Lazzaro

försvinner vänds den lilla världen upp och ner.

 

Den föräldralösa flickan Shula kastas in i en ny värld då hon anklagas för att vara häxa i I am not a witch. Hon tvingas samtidigt in i en ny samhörighet där hon ges makt att döma andra. I Flotten skildras ett socialt experiment om maktrelationer med konstruerade konflikthärdar, där verkligheten krockar med förutfattade meningar om våra samarbetsmöjligheter.

 

Stefan Björnlund, projektledare Existentiell Filmfestival