Tema

Tema 2022

STEFAN BJÖRNLUND, PROJEKTLEDARE


2022 års tema:
Alltid ensam, aldrig ensam


Existentiell Filmfestival Dalarna sätter samtalet om film i fokus – tillsammans vill vi diskutera högaktuella ämnen och ständiga frågor kring människors vardag, existens och livsval.


Under de senaste åren har människor världen över tvingats genomleva både omfattande och plötsliga förändringar i sina liv, med uppmaningar från samhällets sida att hålla ihop, och att samtidigt stanna på avstånd. Den påtvingade distansen mellan människor har synliggjort såväl individens behov av mänsklig närhet som vikten av omtanke om medmänniskan. Samtidigt har omställningen fått många att ställa sig den existentiella frågan om vad som gör ett liv värt att leva och funnit svaret: de som står oss nära.


I flera aktuella filmer idag finner vi detta sökande efter gemenskap som en drivkraft för karaktärer som finner sig i plötslig ensamhet, till följd av olika trauman. I Sound of metal leder den missbrukande trummisen Rubens högljudda liv honom sakta mot förlorad hörsel. Ett behandlingshem för döva missbrukare öppnar dörren till ny gemenskap genom teckenspråket, men Ruben hör fortfarande trumslagen från livet på turné. I Quo vadis, Aida? är året 1995 och skådeplatsen Srebrenica. Tolken Aida försöker genom språkets makt rädda både sitt folk och sin familj från den annalkande serbiska armén som hotar FN-lägret de sökt skydd i.


Ensamheten kan även vara en fristad. I Mother! finner sig en ung kvinna på gränsen till sammanbrott efter ett besök av en familj som vägrar lämna hennes hem. Snart har även hela mänskligheten bestämt sig för att flytta in. I The father besöks den demenssjuke Anthony av gamla hjärnspöken i den trygga lägenhet som alltid varit hans hem, men som sjukdomen snart kan tvinga honom att lämna.


Frågan om vad som gör livet värt att leva aktualiseras också i Spring Uje spring där musikern Uje Brandelius öppnar dörren till sitt liv efter att ha diagnosticerats med Parkinsons sjukdom.


I Corpus Christi snor en troende ungdomsbrottsling åt sig en prästkappa och ikläder sig rollen som själasörjare i en polsk småstad, och snart får Daniel se sin lögn leda till en bättre gemenskap i församlingen. I The man who sold his skin får den syriske flyktingen Sam en unik biljett till vad han tror är frihetens Europa genom att tatuera in ett konstverk på sin rygg – men som levande konst sätts Sam snart på piedestal och fängslas i offentlighetens kalla ljus.


Utsattheten är tydlig i Nomadland där den amerikanska säsongsarbetaren Fern tvingas bo och resa omkring i sin bil efter de temporära jobben som finns. Samtidigt finner hon många likasinnade på de mörka vägarna som leder och värmer henne genom ett kallnande samhällsklimat. De hemlösa kvinnorna i De osynliga värms sakteligen upp tack vare de eldsjälar som arbetar på centret för utsatta kvinnor, där en tillfällig lokal blir – om inte ett hem, så i alla fall en gemensam liten värld.